BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

Dorota Sandecka - STANY MIESZANE - malarstwo - rysunek - 3. - 26.07.2015 r.



Dorota Sandecka urodziła się w 1966 roku w Warszawie. W roku 1986 ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. W 2007 roku rozpoczęła Studia I stopnia na Wydziale Malarstwa Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z malarstwa uzyskała w 2011 roku w pracowni profesora Leszka Mickosia, a w lutym 2013 roku z wyróżnieniem obroniła tytuł Magistra Sztuki.
Od 1993 roku mieszka i tworzy w Ostrowie Wielkopolskim. Od wielu lat zajmuje się malarstwem i grafiką, projektowaniem graficznym i fotografią. Uczestniczy w plenerach malarskich oraz w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych.

„Stany mieszane”
Wystawa obejmuje prace z kilku ostatnich lat, namalowane w technice mieszanej akrylowo-olejnej z dodatkiem żywic i sypkich barwników. Ekspozycję uzupełniają rysunki, w których często eksperymentuję z mediami i podłożem. Prace malarskie nie są powiązane tematycznie i choć wszystkie stanowią pretekst do rozważań nad istotą struktury malarskiej, to każda z nich jest autonomiczną częścią tej wystawy. „Stany mieszane” to nie tylko różne stany świadomości i procesy emocjonalne, które towarzyszą tworzeniu, to raczej stany mieszane materii malarskiej, koloru i formy, które są syntezą elementów rzeczywistości i mają opowiadać historie moich spotkań ze światem realnym. „Stany mieszane” to różnicowanie gęstości materii, faktury i koloru, próba zderzenia prostych, pozornie abstrakcyjnych form, które mają nasuwać skojarzenia realnie istniejących bytów w rzeczywistym świecie. To próba pokazania autentycznych miejsc i trudnego do wychwycenia napięcia poprzez niedosłowność formy, która ma prowokować odbiorcę do tworzenia samodzielnych interpretacji. (...)
Dorota Sandecka, fragment wstępu do katalogu


W sandomierskiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA od 3. do 26. lipca br. Dorota Sandecka prezentuje wystawę malarstwa i rysunku pt. „Stany mieszane”. Na pierwszy rzut oka malarstwo to sprawia wrażenie mrocznego i tajemniczego, jest jednak mocno osadzone w tradycji polskiego koloryzmu. Niezwykle wysublimowane zestawienia kolorystyczne, temperatura barw, gra świateł i cieni, impastowo nakładane warstwy malarskiej materii przyciągają i niemal hipnotyzują. Jest to malarstwo syntetyczne a zarazem emocjonalne, odwołujące się do abstrakcji inspirowanej naturą, w którym Artystka łączy pozornie nieprzystające do siebie elementy, miesza fragmenty zastanej rzeczywistości. I czy to będą płaty skorodowanego metalu, zmurszałe drewno, rozpadający się mur czy fragmenty zdewastowanych instalacji zawsze są pretekstem do artystycznych dywagacji na temat istoty malarskiej materii. To poszukiwanie i ciągłe odnajdywanie relacji między kolorem i przestrzenią, fakturą organicznych i syntetycznych pigmentów, relacji pomiędzy Duchem i Materią, poparte bogactwem wyobraźni, uczuć i emocji tkwiących w świadomości autorki.
Obok malarstwa Dorota Sandecka pokazuje rysunek. Monochromatyczne kompozycje, w których formy organiczne łączy z mechanicznymi świadomie je brutalizując. Jeśli przedstawia postać to często bezbronną, uwikłaną i skrępowaną, co podkreśla czarnym mocnym konturem, odważną kreską, a ostatnio także kolorem. I choć są to czysto teoretyczne rozważania autorki, zapadają w pamięć tworząc atmosferę niepokoju.
Oba cykle – malarski i rysunkowy – pokazują artystyczny temperament Doroty Sandeckiej, świadomej artystki nie bojącej się eksperymentów zarówno w warstwie znaczeniowej jak i strukturalnej tworzonego dzieła.

Katarzyna Pisarczyk


Dorota Sandecka i Ryszard Gancarz - 3.07.2015 r.
1 2

GAMA © 2009