BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

Michał Staszczak - OBECNE/NIEOBECNE - rzeźba, instalacja - 5. - 28.06.2015 r.



Michał Staszczak (ur. 1979) absolwent rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (studiował w latach 1999-2005, dyplom w 2005 roku). Pracownik dydaktyczny tej samej uczelni w pracowni małej formy rzeźbiarskiej i pracowni odlewniczej, przez wiele lat w pracowni prof. Jacka Dworskiego. W listopadzie 2012 obronił tytuł doktora. Dwukrotnie reprezentował Polskę na Międzynarodowym Sympozjum Medali, Plakiet i Małych Form Rzeźbiarskich w Czechach. Członek zarządu Związku Polskich Artystów Plastyków (oddział Wrocław). Autor statuetki Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, statuetki Nagrody Prezydenta Wrocławia oraz rzeźby Krokodyla dla Teatru Kalambur we Wrocławiu. Prowadzi warsztaty i pokazy odlewnictwa artystycznego m.in. w czasie Dolnośląskiego Festiwalu Nauki i Festiwalu Wysokich Temperatur, którego jest organizatorem.
Za wybitne osiągnięcia został dwukrotnie uhonorowany Stypendium Ministra Kultury, Stypendium Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych, Utalentowanych Wrocławian oraz Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Został również nominowany do nagrody roku ZPAP 2010 za wystawę Wieloświaty. W 2012 otrzymał Nagrodę ZPAP za wystawę Imaginaria - metamorfozy codzienności. Praca Ursus i odyseja znalazła się wśród trzynastu finalistów konkursu Premio Comel Vanna Migliorin, Mutazioni in Alluminio, Latina, Włochy, kwiecień 2014.

www.michalstaszczak.pl



Michał Staszczak, Król, 117 x 73 cm, aluminium, 2015 r.
Prezentowane na wystawie "Obecne/Nieobecne" – rzeźby i instalacje Michała Staszczaka odlewane z brązu, aluminium i żeliwa, powstawały za pomocą form traconych przez co są jedyne i niepowtarzalne. Swoje rzeźby i płaskorzeźby Michał Staszczak tworzy metodą asamblażu, wykorzystuje przedmioty codziennego użytku, które zostały porzucone, stały się bezużyteczne, często trafiały na złomowisko, a w rękach rzeźbiarza zyskały drugie życie i stworzyły nowe jakości. O swojej pracy mówi: "Wykonanie rzeźby z materiału trwałego jest dla mnie ważne, ponieważ pozwala zatrzymać na chwilę proces płynności rzeczywistości i daje widzowi możliwość dostrzeżenia jej elementów składowych." Artysta budując nowe związki między użytymi przedmiotami nadaje im nowe znaczenie. Multiplikuje ich formy, które jedynie "użyczają" mu swych kształtów i nakładając się na siebie tworzą "uporządkowany galimatias" form i kształtów. Wyobraźnia artysty zamienia je w niezwykły świat krajobrazów, scen i pojęć odkrywanych na nowo, by wspomnieć zaprezentowane na wystawie, trochę przewrotne kompozycje "Król" i "Komu bije dzwon". Widać tutaj "dwie strony medalu", awers i rewers realu. Intencje ich autora odgadnąć i rozpoznać można patrząc w lustro załamujące obraz, zniekształcające zastaną rzeczywistość, przez co artysta zmusza widza do weryfikacji własnych doświadczeń związanych nie tylko z percepcją dzieła sztuki, ale z postrzeganiem świata w ogóle.
Katarzyna Pisarczyk



Krześlak, aluminiumAtak jesieni, aluminiumPogoń ratunkowa, aluminium
Talent, aluminiumWystawa OBECNE - NIEOBECNE w Galerii BWA w Sandomierzu
na pierwszym planie instalacja ŁAPACZ SNÓWWystawa OBECNE - NIEOBECNE w Galerii BWA w Sandomierzu
ŁAPACZ SNÓW, fragment instalacji
1 2

GAMA © 2009